5 Makanan Yang Kurangkan Rasa Mual Semasa Mengandung

5 Makanan Yang Kurangkan Rasa Mual Semasa Mengandung

 

wanita-hamil-loya

 

Loya!!! Itu yang sering dirasakan oleh ibu mengandung. Ada yang sampai kena di masukkan ke hospital kerana tahap mualnya tinggi sehingga menjadi dehydrated. Macam mana boleh jadi dehydrated? Sebab rasa loya/mual tersebut membuatkan si ibu tidak lalu makan dan minum. Jadi lah ia tanpa nutrisi dan dehydrated. 

Tapi si ibu tetap perlu makan. Kesian kat bayi dalam kandungan. Mana nak dapat nutrisi kalau ibu tak makan? Oleh itu, ibu perlu cari apakah jenis makanan yang boleh dimakan tanpa rasa mual dan paling penting ia sihat serta mampu memberikan khasiat kepada bayi. Jika tetap rasa loya dan mual, makan dalam kuantiti yang kecil tetapi kerap.

1. Brokoli

broccoli

Ibu hamil terutama pada trimester pertama sangat digalakkan mengambil banyak sayuran hijau seperti brokoli yang kaya dengan kandungan folat, kalsium, karotenoid dan serat yang membantu perkembangan mata bayi dalam kandungan. Kalium yang terdapat dalam brokoli juga membantu menormalkan tekanan darah.

 

2. Yogurt

yogurt

Ibu hamil sering ditekankan agar minum susu yang banyak membekalkan kalsium. Tetapi ada kalangan ibu hamil langsung tidak boleh menghidu bau susu apatah lagi meminumnya. Jadi, gantilah ia dengan mengambil yogurt kerana ia mengandungi protein, kalsium, vitamin B dan zink. Kandungan kalsium dalam yogurt juga dikatakan lebih tinggi berbanding susu.

 

3. Buah Beri

beri

Kumpulan buah-buahan beri sememangnya sedap walaupun rasanya masam manis. Ia membantu ibu menghilangkan rasa mual. Buah beri seperti strawberi, blueberi, rasberi yang kaya dengan vitamn C, potassium, folat, serat dan antioksidan yang tinggi memang digalakkan kepada ibu hamil.

4.Daging

115220_daging_1

Daging yang kaya dengan protein, vitamin B12, B6 dan niacin sememangnya bagus untuk mengelakkan masalah anemia sepanjang mengandung. Daging juga mengandungi kolin yang membantu perkembangan bayi. Pengambilan daging di awal kehamilan sangat penting untuk janin dan ibu sendiri.

5. Kekacang

89e36-kekacang

Kekacang merupakan sumber protein, zat besi, protein, folat, kalsium dan zink. Mineral ini diperlukan untuk pertumbuhan dan perkembangan janin pada tiga bulan pertama. Kekacang boleh dijadikan snek kudapan bagi menghilangkan rasa loya dan mual yang muncul pada bila-bila masa. Selain mengenyangkan ia berkhasiat.

Kredit: http://pama.karangkraf.com

 

Selain daripada makanan yang tersenarai di atas, anda juga boleh menggunakan Peppermint-Ginger Plus.

peppermint-ginger-plus

Peppermint-Ginger Plus merupakan ramuan daripada 4 herba popular :

1. Pudina

pudina

– Membantu melegakan otot perut
– Mempunyai kesan penenang
– Membantu dalam penghadaman
– Membantu masalah mabuk laut / darat
– Membantu melegakan gastrik, pedih ulu hati dan cirit birit
– Melegakan kesan sampingan daripada rawatan kemoterapi seperti muntah, hilang selera makan
– Merangsang pengeluaran peluh justeru menyekat demam apabila seseorang dijangkiti selesema
– Memelihara pemikiran yang jelas dan tetap fokus

 

2. Halia

halia

Masyarakat Cina menggunakan halia lebih daripada 2000 tahun lalu. 

– Merangsang rembesan enzim Salvia untuk pencernaan makanan
– Melegakan ketidakselesaan perut dan usus, sakit haid
– Melegakan loya dan mual angin ketika mengandung, dan selepas melahirkan (berpantang)
– Menghalang muntah selepas pembedahan (seperti czer)

Penyelidik di Switzerland mendapati halia berkesan sebagai remedi lain seperti merawat mabuk laut. Laporan penyelidikan awal merumuskan bahawa halia adalah berkesan dalam merawat / mencegah masalah kesakitan ketika dalam perjalanan / pengembaraan.

3. Pokok Adas (Fennal)

Pokok Adas

Kebiasaan digunakan oleh orang-orang Eropah. 

– Menghilangkan kembung perut
– Melegakan sakit perut
– Melegakan gejala flu
– Membantu masalah alergi pada saluran usus

4. Cekur Manis (Anise)

cekur manis

Kebiasaan digunakan oleh orang-orang Mesir purba.

– Melegakan masalah pencernaan dan gejalan kesakitan haid, batuk dan kahak
– Merangsang rembesan jus gastrik untuk pencernaan
– Menahan kulat yang boleh menyebabkan penyakit kulit
– Melegakan haba di musim panas dan lembap
– Memberi peredaran tenaga di dalam badan dan lembut pada perut

 

Sebotol Peppermint-Ginger Plus (90 tablet) berharga RM45.00.

Kalau nak murah lagi jom jadi ahli.

 

Anda mencari set mengandung untuk menambah nutrisi semasa hamil? Klik sini untuk Set Hamil Shaklee.

Untuk Info & Order:

Tengku Sofia Sabrina
Shaklee Independent Distributor
Shaklee ID – 905873
Email: sofia_sabrina@yahoo.com
SMS/Whatsapp/Telegram/WeChat: 012 3390665
COD: Gombak dan Batu Caves
FB Page: Kedai Vitamin Gombak dan Batu Caves
FB Page: Its All About The Vits
FB Page: Berpantang dan Menyusu Bersama Supplement Semulajadi
Instagram : cantik.sihat.menawan
Share Button

Badan Berangin

Badan Berangin

 

Nak tahu tak? Tak nak tahu tak pe.  🙂

Ini peneman setia Sofia sepanjang beraya sekarang.

 

badan berangin

Ini juga penyelamat badan Sofia yang senang sangat berangin. Makan lemang berangin, makan rendang, minum teh tarik pun tah macam mana leh berangin gak.

Pisang goreng, dah lama Sofia tak makan sebab angin punya pasal.

Tapi sepanjang beraya ni Sofia makan peppermint ginger setiap hari. Alhamdulillah lega. Keluar angin semua. Takde la tersekat sekat angin tu. Nak makan pun tak perlu takut-takut lagi.

 

Peppermint-Ginger Plus

 

11751442_10153150297530958_5970949463499157595_nPerut sebu. Asyik sendawa. Banyak angin.

Peppermint ginger boleh membantu.

Makan 3 biji selepas makan.

Ia juga membantu melegakan rasa loya dan muntah buat ibu-ibu mengandung terutama yang masih dalam trimester yang pertama.

Harga pun tak sampai rm50 sebotol. Memang berbaloi.

 

*Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

 

Untuk Info & Order:

Tengku Sofia Sabrina
Shaklee Independent Distributor
Shaklee ID – 905873
Email: sofia_sabrina@yahoo.com
SMS/Whatsapp/Telegram/WeChat: 012 3390665
COD: Gombak dan Batu Caves
FB Page: Kedai Vitamin Gombak dan Batu Caves
FB Page: Its All About The Vits
FB Page: Berpantang dan Menyusu Bersama Supplement Semulajadi
Instagram : cantik.sihat.menawan
Share Button
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...