Penyebab Gastrik dan Punca-punca Lain

Apa itu Gastrik?

istilah perubatannya, gastritis
sejenis penyakit keradangan pada dinding/pengalas/mukosa perut yang mempunyai rawatan yang efektif. Lazimnya, keradangan berpunca daripada jangkitan bakteria helicobacter pylori (H. pylori) yang turut menjadi penyebab utama kepada kebanyakan ulser perut. 

Penyebab Gastrik

Perut meliputi kantung kosong yang berotot terletak di bahagian atas di kiri abdomen, betul-betul di bawah rusuk. Orang dewasa mempunyai perut sepanjang lebih kurang 25 sentimeter dan boleh mengembang untuk menampung sehingga satu gelen makanan dan minuman.Tisu perut tersusun rapat dan berlipat sesama sendiri seperti kipas semasa perut kosong. Apabila ada makanan, lipatan ini terbuka dan mengembang. Dalam perut inilah makanan diproses dan disimpan sebelum ia dibuang melalui usus. Daripada mulut, makanan perlu melalui saliran makanan yang panjang dan berotot yang dinamakan sebagai esofagus sebelum sampai ke perut. Dinding perut pula ada beberapa lapisan otot yang menggodak makanan sehingga hancur.

Kelenjar pada dinding perut, dalam masa yang sama, merembeskan jus gastrik termasuk enzim dan asid perut bagi membantu mencernakan makanan. Salah satu asid termasuklah asid hidroklorik yang bersifat kakis dan boleh melarutkan besi. Bagaimanapun, kehadiran mukus atau cecair bikarbonat dapat menyeimbangkan paras keasidan dalam perut dan melindungi tisu perut.

Punca-punca Lain Gastrik

~Penggunaan kerap ubat penahan sakit bagi melegakan kesakitan tertentu seperti aspirin, ibuprofen dan naproxen
~Pengambilan alkohol yang berlebihan
~Pengambilan kokain
~Merokok
~Stres
~Gangguan autoimun
~Penyakit crohn
~Radiasi dan kemoterapi
~Makan atau minum bahan-bahan menghakis seperti racun
~Pengaliran semula hempedu ke dalam perut
~Rembesan asid gastrik yang berlebihan
~Jangkitan kuman/parasit, terutamanya di kalangan mereka yang lemah sistem ketahanan badannya
~Lain-lain masalah perubatan seperti HIV/AIDS, penyakit buah pinggang.

Gastritis Terbahagi Kepada Dua

~Akut
apabila keradangan berlaku secara mengejut lazimnya disebabkan oleh gabungan klasik mual dan rasa panas membakar atau ketidakselesaan pada bahagian atas abdomen/hulu hati.
~Kronik
terjadi secara perlahan-lahan dalam jangka masa yang panjang, cenderung menyebabkan kesakitan dan rasa terlalu kenyang atau hilang selera makan selepas makan sedikit.

Testimoni Pesakit Gastrik yang Mengambil ESP

Testimoni 1

“Assalamualaikum semua.
Nak share pengalaman saya hari ahad lepas, terkena gastrik akibat angin selepas makan cempedak goreng (sebab tak tahu cempedak tu angin) dah le bantai banyak pagi tu…sedap le katakan…huhu..dah le sedang pregnant 7 bulan. Memang seksa, satu hari muntah-muntah cirit-birit…sampai dah takde apa dah nak keluar dari badan ini…makan sedikit muntah balik…minum air muntah balik.. huhuh. Adik dalam perut pun tak duduk diam sebab lapar perut kosong agaknya…last-last pergi la klinik…klinik pula bagi ubat tahan muntah, ubat sakit angin dengan ubat cecair kapur tu…ambil sebelum makan…tak sampai setengah jam muntah balik semua tu…uhhuhu…memang buntu tak tahu nak buat apa dah…sampai la malam tak makan apa-apa…cuma minum air panas suam aje…sebab takut muntah kan…sebelum tidur dah nekad ni nak ambil ESP sebab dari siang perut kosong…nanti jadi teruk pula kan…dah la berbadan dua lagi…kesian adik heheh…bancuhla ESP + milo dengan air suam-suam satu gelas (ESP + air kosong pun boleh sebenarnya)…saya tak letak susu sebab nanti mudarat pula kan…lepas minum tu sendawa-sendawa aje (tawakal dan doa je sebab yakin protein boleh kurangkan asid dalam perut)…risau juga muntah balik…lama-lama dalam setengah jam perut pun dah rasa selesa, dah tak muntah…syukur Alhamdulilllah…keesokan paginya dah boleh makan macam biasa…cuma jaga-jaga la makanan yang angin dan pedas berminyak..heheh
fuh panjang lebar pula berleter…tapi memang best la sebab ada ESP sebagai penyelamat so sesiapa yang kena gastrik tetiba tu boleh la try macam cara saya tu…memang saya pun penggemar tegar ESP dah nak dua tahun dah heheh 🙂
Selamat mencuba!”
Testimoni 2

“Saya pun penghidap gastrik tegar. Kalau attack memang gila sakit. Dah try ESP untuk seminggu, semalam tetiba teringin nak minum air limau tu. Alhamdulillah!!! Sangat-sangat terkesan. Saya tak kena gastrik attack macam selalu. Syukur sangat.”

Testimoni 3
“Saya nak kongsi sikit jer…saya dan hubby minum ESP…saya minum untuk hilangkan gastrik masa mengandung dan Alhamdulillah memang dah takde serangan gastrik sejak minum ESP…hubby pula, semalam dia cakap sejak minum ESP dah takde rasa lapar pagi-pagi dan sakit ulu hati…dan yang paling saya happy dengar, hubby cakap dia dah kurang hisap rokok sejak amalkan ESP…Alhamdulilllah…”
Testimoni 4
“Assalamualaikum…dah dekat setahun tak kena gastrik. Biasa kalau kena gastrik terus telan pil gastrik yang beli dekat klinik. Setengah hari juga la baru lega…tapi baru-baru ni diserang gastrik pula. Banyak sangat minum kopi kut…ubat gastrik memang dah lama tak beli.  Teringat ESP. 10 minit lepas minum ESP…dengan izin Allah…gastrik terus hilang serta merta! Syukur…tak perlu menahan sakit sampai setengah hari…Alhamdulilllah..”
Klik di sini untuk mengetahui bagaimana ESP bantu mengurangkan gastrik.
ESP
ESP

————————————————–

 
Hendak mendapatkan ESP Shaklee? Anda boleh membuat pesanan di sini
esell-shaklee-logo
ATAU boleh juga mengubungi Sofia seperti biasa untuk konsultansi dan order.

*Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnose, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

Untuk Info & Order:

Tengku Sofia Sabrina
Shaklee Independent Distributor
Shaklee ID – 905873
Email: sofia_sabrina@yahoo.com
SMS/Whatsapp/Telegram/WeChat: 012 3390665
COD: Gombak dan Batu Caves
FB Page: Kedai Vitamin Gombak dan Batu Caves
Continue Reading

Testimoni – Kurus Dengan Shaklee

Kurus Dengan Shaklee

Selamat pagi semua! Di sini ada testimoni-testimoni pengguna Shaklee yang berjaya turunkan berat badan. Rata-rata mereke mengamalkan ESP, Alfalfa, Herb-lax, Lecithin dan OmegaGuard.
 
Walau bagaimanapun, senaman dan pengawalan pemakanan juga perlu untuk mendapatkan berat yang anda inginkan.
kurus dengan shaklee

 

turun 12kg

 

turun 30kg
 
* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

Untuk Info & Order:

Tengku Sofia Sabrina
Shaklee Independent Distributor
Shaklee ID – 905873
Email: sofia_sabrina@yahoo.com
SMS/Whatsapp/Telegram/WeChat: 012 3390665
COD: Gombak dan Batu Caves
FB Page: Kedai Vitamin Gombak dan Batu Caves
FB Page: Its All About The Vits
FB Page: Berpantang dan Menyusu Bersama Supplement Semulajadi
Instagram : cantik.sihat.menawan
Continue Reading

Set Family Wellness Shaklee

Set Family Wellness

Apa itu Set Family Wellness Shaklee? Ianya adalah set paling asas yang boleh digunakan oleh seisi keluarga.
 
Set Family Wellness terdiri daripada Energizing Soy Protein, Vita-Lea, Vitamin C dan B-Complex.
 
set family wellness
 
 
1) Energizing Soy Protein (ESP)
Membekalkan 14gram non-GMO protein berkualiti tinggi (dalam setiap hidangan) yang mengandungi semua asid amino yang diperlukan oleh tubuh bagi mengekalkan tisu yang sihat, termasuk 9 asid amino penting yang tidak dapat dihasilkan sendiri oleh tubuh. Ia membekalkan tenaga berterusan yang bertahan selama beberapa jam selepas diminum kerana ia mengandungi 5 jenis vitamin B yang diperlukan tubuh dan separuh daripada jumlah keperluan kalsium harian, serta membantu membina dan perbaiki tisu badan yang rosak.




2) Vita-Lea (with iron formula)
 
Merupakan multivitamin yang dilengkapi dengan 12 jenis vitamin dan 7 jenis galian yang diperlukan oleh tubuh. Mereka yang mengalami tekanan darah rendah akibat kekurangan zat besi adalah digalakkan mengambil 2 biji vitalea setiap hari untuk mengatasi masalah ini.


3) Sustained Release Vitamin C
Satu tablet vitamin C bersamaan dengan 7 biji setengah oren asli. Vitamin C Shaklee didatangkan dengan fungsi sustained release dimana ia akan dilepaskan secara berperingkat mengikut masa demi memastikan vitamin C tersebut kekal dalam badan, memandangkan vitamin C merupakan vitamin larut air yang mudah musnah, sangat penting untuk pembentukan kolagen, sistem imun badan, bertindak sebagai antioksidan dan sangat penting dalam melawan penyakit. 



4) B-Complex
Mengandungi 8 kumpulan vitamin B untuk memenuhi keperluan badan. Bertindak sebagai penjana tenaga (melalui tindak balas glukos) disamping memberi ketenangan kepada tubuh. Disebabkan itu, vitamin B merupakan vitamin paling utama dalam mengatasi kelesuan dan tekanan. Ia mempunyai elemen yang meningkatkan metabolisma, tenaga dan kesihatan otak serta membantu kulit wajah kelihatan berseri dan tidak kusam.



Kebaikan Set Family Wellness

 
1) Membantu mempertingkatkan kesihatan secara menyeluruh
2) Membantu anda merasa lebih bertenaga
3) Menguatkan sistem imun anda
4) Membekalkan khasiat untuk kulit rambut, kuku, tulang dan otot yang sihat.
 
 
* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

Untuk Info & Order:

Tengku Sofia Sabrina
Shaklee Independent Distributor
Shaklee ID – 905873
Email: sofia_sabrina@yahoo.com
SMS/Whatsapp/Telegram/WeChat: 012 3390665
COD: Gombak dan Batu Caves
FB Page: Kedai Vitamin Gombak dan Batu Caves
FB Page: Its All About The Vits
FB Page: Berpantang dan Menyusu Bersama Supplement Semulajadi
Instagram : cantik.sihat.menawan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Continue Reading