Ujian Telur

Ujian Telur

 

Pagi ni Sofia nak kongsikan cara bagaimana nak tentukan telur masih segar atau sudah busuk dengan membuat ujian telur.

 

Kalau diikutkan tarikh luput pada sarang telur tu ialah 17 Julai 2017. Dah lebih 10 hari. Nak buang sayang. Nak masak takut dah busuk. Jadi Sofia cubalah buat ujian telur yang ringkas ni.

 

Senang sangat. Mulakan ujian telur dengan memasukkan telur ke dalam bekas berisi air sejuk dan lihat kedudukan telur tersebut.

 

1.Sangat Segar – Telur yang amat segar akan tenggelam ke bawah dan terbaring dengan elok.

 

2. Berusia Seminggu -Telur yang dah seminggu akan tenggelam tetapi bahagian hujung yang ‘gemuk’ pada telur akan terangkat sedikit

 

3. Berusia 3 minggu – Telur yang berusia 3 minggu akan seimbang pada bahagian yang runcing manakala bahagian yang ‘gemuk’ akan naik ke atas.

 

4. Telur Busuk – Telur yang dah lama akan terapung, terlonjak ke permukaan air jadi janganlah pergi makan pulak.

 

ujian telur

Ada 3 biji telur yang Sofia masih ada. 1 dah terangkat, bermakna sudah busuk. 2 lagi masih berada di dasar, bermakna masih boleh di masak dan makan

 

Tamat sudah ujian telur kita pagi ini. Mudah bukan?

 

Ehsan Google

 

Tahukah anda telur juga adalah sumber protein?  Protein amat diperlukan oleh sel-sel badan kita.  Jom baca lebih lanjut tentang protein di sini —> http://sovitamin.com/protein-dalam-diet-satu-keperluan/

 

Sofia tak jual telur tapi Sofia jual produk kesihatan jenama Shaklee.  😀

 

Untuk Info Dan Order :

Tengku Sofia Sabrina
Shaklee Independent Distributor
Shaklee ID – 905873
Email: sofia_sabrina@yahoo.com
SMS/Whatsapp/Telegram/WeChat: 012 3390665
COD: Gombak dan Batu Caves
FB Page: Kedai Vitamin Gombak dan Batu Caves
FB Page: Pengedar Shaklee Gombak 012-3390665
FB Page: Berpantang dan Menyusu Bersama Supplement Semulajadi
Instagram : cantik.sihat.menawan
Instagram : hamil.berpantang.menyusu
Instagram : shakleebysofia
Share Button

ESP Membuatkan Saya Jadi Muda – Testimoni

esp membuatkan saya jadi muda

“ESP membuatkan saya jadi muda. Bawa 3 orang anak, orang tengok semacam ja. Dia ni sekolah tak habis lagi dah gatal kawen?

Masa pi cek perut anak ke 3, siap kena perli dengan doktor lagi. Doktor tu tanya… macamana awak tahu awak mengandung? Saya jaw
ab..

“saya tahu saya pregnant bila saya rasa mual-mual dan pening.. Doktor, upt saya positif dan ni anak ke 3. Saya dah 30-an doktor.


Saya just nak tahu saya dah berapa weeks”.. DOKTOR JEGIL dan mula suara biasa kembali. Hahahahaha.. my love story!” –  Puan Noorhafiza Mohamad Akib.

 

Hehehe kan dah tampak muda dari usia sebenar, sampai doktor pun tak percaya.

Kenapa boleh begitu? Kerana ESP ni ialah minuman protein daripada soya. Protein memainkan peranan yang penting untuk menghasilkan sel-sel baru. Untuk maklumat lanjut mengenai protein boleh baca di sini.

Satu hidangan ESP bersamaan dengan 2x ganda daging, 4x ganda telur, 12x ganda susu, rendah lemak, tiada kolesterol, tiada asid uric dan sangat mudah diserap oleh tubuh kita.

for all your protein needs

Beli 1 = RM 150
Beli 2 = RM 285 (Hanya sepanjang September 2015)

Nak murah lagi? Jom jadi ahli! Baca cara jadi Ahli Shaklee di sini dan dapatkan FREE Vitalea!

 

Anda mencari set mengandung untuk menambah nutrisi semasa hamil? Klik sini untuk Set Hamil Shaklee.

Untuk Info & Order:

Tengku Sofia Sabrina
Shaklee Independent Distributor
Shaklee ID – 905873
Email: sofia_sabrina@yahoo.com
SMS/Whatsapp/Telegram/WeChat: 012 3390665
COD: Gombak dan Batu Caves
FB Page: Kedai Vitamin Gombak dan Batu Caves
FB Page: Its All About The Vits
FB Page: Berpantang dan Menyusu Bersama Supplement Semulajadi
Instagram : cantik.sihat.menawan
Share Button

Ayam Bakar Rangup

Makanan kegemaran anak Sofia, Bella ialah ayam. Bagi je la ayam masak apa. Dia akan makan. Yang dia paling suka ialah ayam goreng.

Kalau dapat ayam goreng, mesti licin.

ayam bakar

Tengok tu… licin!

shaklee selangor

Mungkin sebab semasa mengandungkan Bella Sofia memang suka makan ayam goreng terutama KFC, sekarang dah jadi kegemaran Bella pula.

 

Tapi tak elok juga kalau selalu sangat makan ayam goreng nih.  Nasib baik makcik Bella (adik Sofia) ada terjumpa resipi ayam bakar rangup ni di facebook.  Ianya di bakar dalam oven tapi rasanya sebijik macam ayam goreng. Dan yang paling best tu, Bella suka! Jadi takde la setiap hari bagi Bella makan ayam goreng. Sofia namakan ini Ayam Bakar Rangup. Sebab apa? Sebab ianya dibakar dan sangat rangup hehehe

Ayam Bakar Rangup

 

Ayam Bakar

Ayam Bakar Rangup

Resipinya di sini:

Bahan-bahan

– 2 keping isi ayam bahagian dada tanpa tulang dan kulit. Letakkan sedikit garam dan lada hitam ke atas ayam dan tinggalkan sebentar.

– pecahkan 2 biji telur ayam di dalam mangkuk. Letakkan 1 sudu besar minyak zaitun.

– di dalam mangkuk berlainan pula, hancurkan 3 hingga 4 cawan cornflakes dan masukkan 1 sudu besar daun ketumbar bersama 1/2 sudu kecil garam. Gaulkan.

– di dalam mangkuk berlainan, masukkan 4 sudu besar tepung gandum.

 

Cara-cara menyediakan

– Ambil ayam dan salutkan dengan tepung gandum, kemudian salutkan dengan telur dan salutkan bersama cornflakes.

– Aturkan di atas dulang. Jangan lupa untuk melapik dulang dengan kertas minyak.

– Masak di dalam ketuhar oven selama 15 minit yang telah dipanaskan pada 200 darjah Celcius.

– Keluar dan terbalikkan ayam dan masukkan semula ke dalam oven selama 15 minit juga. Ingat! Kepanasannya sama iaitu 200 darjah Celcius.

 

Selamat mencuba!!!

Kredit: Tastemade

 

Tengku Sofia Sabrina

Shaklee Independent Distributor
Shaklee ID – 905873
Email: sofia_sabrina@yahoo.com
SMS/Whatsapp/Telegram/WeChat: 012 3390665
COD: Gombak dan Batu Caves
FB Page: Kedai Vitamin Gombak dan Batu Caves
FB Page: Its All About The Vits
FB Page: Berpantang dan Menyusu Bersama Supplement Semulajadi
Instagram : cantik.sihat.menawan
Share Button
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...