Ujian Telur

Ujian Telur

 

Pagi ni Sofia nak kongsikan cara bagaimana nak tentukan telur masih segar atau sudah busuk dengan membuat ujian telur.

 

Kalau diikutkan tarikh luput pada sarang telur tu ialah 17 Julai 2017. Dah lebih 10 hari. Nak buang sayang. Nak masak takut dah busuk. Jadi Sofia cubalah buat ujian telur yang ringkas ni.

 

Senang sangat. Mulakan ujian telur dengan memasukkan telur ke dalam bekas berisi air sejuk dan lihat kedudukan telur tersebut.

 

1.Sangat Segar – Telur yang amat segar akan tenggelam ke bawah dan terbaring dengan elok.

 

2. Berusia Seminggu -Telur yang dah seminggu akan tenggelam tetapi bahagian hujung yang ‘gemuk’ pada telur akan terangkat sedikit

 

3. Berusia 3 minggu – Telur yang berusia 3 minggu akan seimbang pada bahagian yang runcing manakala bahagian yang ‘gemuk’ akan naik ke atas.

 

4. Telur Busuk – Telur yang dah lama akan terapung, terlonjak ke permukaan air jadi janganlah pergi makan pulak.

 

ujian telur

Ada 3 biji telur yang Sofia masih ada. 1 dah terangkat, bermakna sudah busuk. 2 lagi masih berada di dasar, bermakna masih boleh di masak dan makan

 

Tamat sudah ujian telur kita pagi ini. Mudah bukan?

 

Ehsan Google

 

Tahukah anda telur juga adalah sumber protein?  Protein amat diperlukan oleh sel-sel badan kita.  Jom baca lebih lanjut tentang protein di sini —> http://sovitamin.com/protein-dalam-diet-satu-keperluan/

 

Sofia tak jual telur tapi Sofia jual produk kesihatan jenama Shaklee.  😀

 

Untuk Info Dan Order :

Tengku Sofia Sabrina
Shaklee Independent Distributor
Shaklee ID – 905873
Email: sofia_sabrina@yahoo.com
SMS/Whatsapp/Telegram/WeChat: 012 3390665
COD: Gombak dan Batu Caves
FB Page: Kedai Vitamin Gombak dan Batu Caves
FB Page: Pengedar Shaklee Gombak 012-3390665
FB Page: Berpantang dan Menyusu Bersama Supplement Semulajadi
Instagram : cantik.sihat.menawan
Instagram : hamil.berpantang.menyusu
Instagram : shakleebysofia
Share Button

ESP Membuatkan Saya Jadi Muda – Testimoni

esp membuatkan saya jadi muda

“ESP membuatkan saya jadi muda. Bawa 3 orang anak, orang tengok semacam ja. Dia ni sekolah tak habis lagi dah gatal kawen?

Masa pi cek perut anak ke 3, siap kena perli dengan doktor lagi. Doktor tu tanya… macamana awak tahu awak mengandung? Saya jaw
ab..

“saya tahu saya pregnant bila saya rasa mual-mual dan pening.. Doktor, upt saya positif dan ni anak ke 3. Saya dah 30-an doktor.


Saya just nak tahu saya dah berapa weeks”.. DOKTOR JEGIL dan mula suara biasa kembali. Hahahahaha.. my love story!” –  Puan Noorhafiza Mohamad Akib.

 

Hehehe kan dah tampak muda dari usia sebenar, sampai doktor pun tak percaya.

Kenapa boleh begitu? Kerana ESP ni ialah minuman protein daripada soya. Protein memainkan peranan yang penting untuk menghasilkan sel-sel baru. Untuk maklumat lanjut mengenai protein boleh baca di sini.

Satu hidangan ESP bersamaan dengan 2x ganda daging, 4x ganda telur, 12x ganda susu, rendah lemak, tiada kolesterol, tiada asid uric dan sangat mudah diserap oleh tubuh kita.

for all your protein needs

Beli 1 = RM 150
Beli 2 = RM 285 (Hanya sepanjang September 2015)

Nak murah lagi? Jom jadi ahli! Baca cara jadi Ahli Shaklee di sini dan dapatkan FREE Vitalea!

 

Anda mencari set mengandung untuk menambah nutrisi semasa hamil? Klik sini untuk Set Hamil Shaklee.

Untuk Info & Order:

Tengku Sofia Sabrina
Shaklee Independent Distributor
Shaklee ID – 905873
Email: sofia_sabrina@yahoo.com
SMS/Whatsapp/Telegram/WeChat: 012 3390665
COD: Gombak dan Batu Caves
FB Page: Kedai Vitamin Gombak dan Batu Caves
FB Page: Its All About The Vits
FB Page: Berpantang dan Menyusu Bersama Supplement Semulajadi
Instagram : cantik.sihat.menawan
Share Button

Ayam Bakar Rangup

Makanan kegemaran anak Sofia, Bella ialah ayam. Bagi je la ayam masak apa. Dia akan makan. Yang dia paling suka ialah ayam goreng.

Kalau dapat ayam goreng, mesti licin.

ayam bakar

Tengok tu… licin!

shaklee selangor

Mungkin sebab semasa mengandungkan Bella Sofia memang suka makan ayam goreng terutama KFC, sekarang dah jadi kegemaran Bella pula.

 

Tapi tak elok juga kalau selalu sangat makan ayam goreng nih.  Nasib baik makcik Bella (adik Sofia) ada terjumpa resipi ayam bakar rangup ni di facebook.  Ianya di bakar dalam oven tapi rasanya sebijik macam ayam goreng. Dan yang paling best tu, Bella suka! Jadi takde la setiap hari bagi Bella makan ayam goreng. Sofia namakan ini Ayam Bakar Rangup. Sebab apa? Sebab ianya dibakar dan sangat rangup hehehe

Ayam Bakar Rangup

 

Ayam Bakar

Ayam Bakar Rangup

Resipinya di sini:

Bahan-bahan

– 2 keping isi ayam bahagian dada tanpa tulang dan kulit. Letakkan sedikit garam dan lada hitam ke atas ayam dan tinggalkan sebentar.

– pecahkan 2 biji telur ayam di dalam mangkuk. Letakkan 1 sudu besar minyak zaitun.

– di dalam mangkuk berlainan pula, hancurkan 3 hingga 4 cawan cornflakes dan masukkan 1 sudu besar daun ketumbar bersama 1/2 sudu kecil garam. Gaulkan.

– di dalam mangkuk berlainan, masukkan 4 sudu besar tepung gandum.

 

Cara-cara menyediakan

– Ambil ayam dan salutkan dengan tepung gandum, kemudian salutkan dengan telur dan salutkan bersama cornflakes.

– Aturkan di atas dulang. Jangan lupa untuk melapik dulang dengan kertas minyak.

– Masak di dalam ketuhar oven selama 15 minit yang telah dipanaskan pada 200 darjah Celcius.

– Keluar dan terbalikkan ayam dan masukkan semula ke dalam oven selama 15 minit juga. Ingat! Kepanasannya sama iaitu 200 darjah Celcius.

 

Selamat mencuba!!!

Kredit: Tastemade

 

Tengku Sofia Sabrina

Shaklee Independent Distributor
Shaklee ID – 905873
Email: sofia_sabrina@yahoo.com
SMS/Whatsapp/Telegram/WeChat: 012 3390665
COD: Gombak dan Batu Caves
FB Page: Kedai Vitamin Gombak dan Batu Caves
FB Page: Its All About The Vits
FB Page: Berpantang dan Menyusu Bersama Supplement Semulajadi
Instagram : cantik.sihat.menawan
Share Button

Ayam Panggang

Beberapa hari yang lalu teringin nak gunakan Electric Grill yang telah dihadiahkan kepada kami semasa majlis perkahwinan kami hampir 4 tahun yang lalu. Seumur hidup Sofia tak pernah gunakan grill jadi rasa tak yakin tu ada. Tetapi kali ni keinginan tu lebih besar daripada perasaan tak yakin. Terasa lama tak makan ayam panggang. Lama tak makan steak. Nak cuba buat sendiri.

Ternampak jualan ayam yang telah diperap semasa kami ke Giant Batu Caves untuk membeli barangan dapur.  Apa lagi, bagai pucuk dicita ulam mendatang…Sofia terus beli ayam tersebut dan nekad nak memanggang malam nanti.

Apa yang susah. Letak aje atas grill kan? Betul la senang aje hehehe. Setengah jam Sofia duk cuba pasangkan grill tersebut. Rupa-rupanya dia ada safety devise. Tak ikut, mana nak panas grill tu Sofia oooi. Tu laaa. Tak baca lagi. By this time perut dah berbunyi.

Bila dah pasang, baru la seronok. Ikut suka hati je letakkan ayam kat atas grill. Pastu balik balik kan ayam. Sampai la pada satu ketika api tiba-tiba naik. Menjerit macam satu rumah nak terbakar. Terus bagi suami yang settlekan. Takut Sofia tiba-tiba api menyala. Sofia ingat guna electric grill mana ada api. Jangan terkejut. Lemak pada kulit ayam akan membuatkan api marak. Lenkali bagi suami je yang uruskan kalau nak memanggang ni. Sofia tak nak buat dah. Nak tunggu makan aje hehehe.

Ayam disusun atas grill. Tunggu beberapa minit kemudian balik-balikkan.

Ayam disusun atas grill. Tunggu beberapa minit kemudian balik-balikkan.

 

ayam panggang

Ayam panggang siap!

 

Haaaa akhirnya siap ayam panggang kami. Kami makan bersama kentang lenyek dan coleslaw. Kentang lenyek ni buat sendiri tau! Siap Google resipi kentang lenyek dan black pepper sauce. Coleslaw tu guna aje coleslaw dressing daripada Lady’s Choice. Terbaik!!!  Gabungan ke tiga-tiga makanan di dalam pinggan tu memang sedap sekali. Dan yang paling Sofia suka ialah ianya MURAH. MURAH sahaja jika nak dibandingkan dengan satu set ayam panggang di kedai. Lenkali nak buat lagi. Pasni nak try perap sendiri aje ayam tu. Encik Google kan ada 🙂

Akhir sekali, Sofia nak kongsi cara-cara memanggang ayam agar ianya tidak kering, dan masih juicy. Masa memanggang tak tahu pun cara ini. Bantai ikut suka aje tapi rupa-rupanya kami telah menggunakan teknik yang betul iaitu :

1. Preheat on high for 10 minutes

2. Grill on high heat

3. Finish on medium-low

Tak boleh tengok lama-lama sangat video kat atas. Nanti perut jadi lapar pulak hehehe.

Oh ya, ayam panggang ni lebih berkhasiat daripada ayam goreng. Ia adalah rendah lemak dan tinggi protein. Sangat sesuai untuk orang yang nak berdiet.

 

Tengku Sofia Sabrina
Shaklee Independent Distributor
Shaklee ID – 905873
Email: sofia_sabrina@yahoo.com
SMS/Whatsapp/Telegram/WeChat: 012 3390665
COD: Gombak dan Batu Caves
FB Page: Kedai Vitamin Gombak dan Batu Caves
Share Button

Penyebab Gastrik dan Punca-punca Lain

Apa itu Gastrik?

istilah perubatannya, gastritis
sejenis penyakit keradangan pada dinding/pengalas/mukosa perut yang mempunyai rawatan yang efektif. Lazimnya, keradangan berpunca daripada jangkitan bakteria helicobacter pylori (H. pylori) yang turut menjadi penyebab utama kepada kebanyakan ulser perut. 

Penyebab Gastrik

Perut meliputi kantung kosong yang berotot terletak di bahagian atas di kiri abdomen, betul-betul di bawah rusuk. Orang dewasa mempunyai perut sepanjang lebih kurang 25 sentimeter dan boleh mengembang untuk menampung sehingga satu gelen makanan dan minuman.Tisu perut tersusun rapat dan berlipat sesama sendiri seperti kipas semasa perut kosong. Apabila ada makanan, lipatan ini terbuka dan mengembang. Dalam perut inilah makanan diproses dan disimpan sebelum ia dibuang melalui usus. Daripada mulut, makanan perlu melalui saliran makanan yang panjang dan berotot yang dinamakan sebagai esofagus sebelum sampai ke perut. Dinding perut pula ada beberapa lapisan otot yang menggodak makanan sehingga hancur.

Kelenjar pada dinding perut, dalam masa yang sama, merembeskan jus gastrik termasuk enzim dan asid perut bagi membantu mencernakan makanan. Salah satu asid termasuklah asid hidroklorik yang bersifat kakis dan boleh melarutkan besi. Bagaimanapun, kehadiran mukus atau cecair bikarbonat dapat menyeimbangkan paras keasidan dalam perut dan melindungi tisu perut.

Punca-punca Lain Gastrik

~Penggunaan kerap ubat penahan sakit bagi melegakan kesakitan tertentu seperti aspirin, ibuprofen dan naproxen
~Pengambilan alkohol yang berlebihan
~Pengambilan kokain
~Merokok
~Stres
~Gangguan autoimun
~Penyakit crohn
~Radiasi dan kemoterapi
~Makan atau minum bahan-bahan menghakis seperti racun
~Pengaliran semula hempedu ke dalam perut
~Rembesan asid gastrik yang berlebihan
~Jangkitan kuman/parasit, terutamanya di kalangan mereka yang lemah sistem ketahanan badannya
~Lain-lain masalah perubatan seperti HIV/AIDS, penyakit buah pinggang.

Gastritis Terbahagi Kepada Dua

~Akut
apabila keradangan berlaku secara mengejut lazimnya disebabkan oleh gabungan klasik mual dan rasa panas membakar atau ketidakselesaan pada bahagian atas abdomen/hulu hati.
~Kronik
terjadi secara perlahan-lahan dalam jangka masa yang panjang, cenderung menyebabkan kesakitan dan rasa terlalu kenyang atau hilang selera makan selepas makan sedikit.

Testimoni Pesakit Gastrik yang Mengambil ESP

Testimoni 1

“Assalamualaikum semua.
Nak share pengalaman saya hari ahad lepas, terkena gastrik akibat angin selepas makan cempedak goreng (sebab tak tahu cempedak tu angin) dah le bantai banyak pagi tu…sedap le katakan…huhu..dah le sedang pregnant 7 bulan. Memang seksa, satu hari muntah-muntah cirit-birit…sampai dah takde apa dah nak keluar dari badan ini…makan sedikit muntah balik…minum air muntah balik.. huhuh. Adik dalam perut pun tak duduk diam sebab lapar perut kosong agaknya…last-last pergi la klinik…klinik pula bagi ubat tahan muntah, ubat sakit angin dengan ubat cecair kapur tu…ambil sebelum makan…tak sampai setengah jam muntah balik semua tu…uhhuhu…memang buntu tak tahu nak buat apa dah…sampai la malam tak makan apa-apa…cuma minum air panas suam aje…sebab takut muntah kan…sebelum tidur dah nekad ni nak ambil ESP sebab dari siang perut kosong…nanti jadi teruk pula kan…dah la berbadan dua lagi…kesian adik heheh…bancuhla ESP + milo dengan air suam-suam satu gelas (ESP + air kosong pun boleh sebenarnya)…saya tak letak susu sebab nanti mudarat pula kan…lepas minum tu sendawa-sendawa aje (tawakal dan doa je sebab yakin protein boleh kurangkan asid dalam perut)…risau juga muntah balik…lama-lama dalam setengah jam perut pun dah rasa selesa, dah tak muntah…syukur Alhamdulilllah…keesokan paginya dah boleh makan macam biasa…cuma jaga-jaga la makanan yang angin dan pedas berminyak..heheh
fuh panjang lebar pula berleter…tapi memang best la sebab ada ESP sebagai penyelamat so sesiapa yang kena gastrik tetiba tu boleh la try macam cara saya tu…memang saya pun penggemar tegar ESP dah nak dua tahun dah heheh 🙂
Selamat mencuba!”
Testimoni 2

“Saya pun penghidap gastrik tegar. Kalau attack memang gila sakit. Dah try ESP untuk seminggu, semalam tetiba teringin nak minum air limau tu. Alhamdulillah!!! Sangat-sangat terkesan. Saya tak kena gastrik attack macam selalu. Syukur sangat.”

Testimoni 3
“Saya nak kongsi sikit jer…saya dan hubby minum ESP…saya minum untuk hilangkan gastrik masa mengandung dan Alhamdulillah memang dah takde serangan gastrik sejak minum ESP…hubby pula, semalam dia cakap sejak minum ESP dah takde rasa lapar pagi-pagi dan sakit ulu hati…dan yang paling saya happy dengar, hubby cakap dia dah kurang hisap rokok sejak amalkan ESP…Alhamdulilllah…”
Testimoni 4
“Assalamualaikum…dah dekat setahun tak kena gastrik. Biasa kalau kena gastrik terus telan pil gastrik yang beli dekat klinik. Setengah hari juga la baru lega…tapi baru-baru ni diserang gastrik pula. Banyak sangat minum kopi kut…ubat gastrik memang dah lama tak beli.  Teringat ESP. 10 minit lepas minum ESP…dengan izin Allah…gastrik terus hilang serta merta! Syukur…tak perlu menahan sakit sampai setengah hari…Alhamdulilllah..”
Klik di sini untuk mengetahui bagaimana ESP bantu mengurangkan gastrik.
ESP

ESP

————————————————–

 
Hendak mendapatkan ESP Shaklee? Anda boleh membuat pesanan di sini
esell-shaklee-logo
ATAU boleh juga mengubungi Sofia seperti biasa untuk konsultansi dan order.

*Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnose, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

Untuk Info & Order:

Tengku Sofia Sabrina
Shaklee Independent Distributor
Shaklee ID – 905873
Email: sofia_sabrina@yahoo.com
SMS/Whatsapp/Telegram/WeChat: 012 3390665
COD: Gombak dan Batu Caves
FB Page: Kedai Vitamin Gombak dan Batu Caves
Share Button
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...