Penyebab Gastrik dan Punca-punca Lain

Apa itu Gastrik?

istilah perubatannya, gastritis
sejenis penyakit keradangan pada dinding/pengalas/mukosa perut yang mempunyai rawatan yang efektif. Lazimnya, keradangan berpunca daripada jangkitan bakteria helicobacter pylori (H. pylori) yang turut menjadi penyebab utama kepada kebanyakan ulser perut. 

Penyebab Gastrik

Perut meliputi kantung kosong yang berotot terletak di bahagian atas di kiri abdomen, betul-betul di bawah rusuk. Orang dewasa mempunyai perut sepanjang lebih kurang 25 sentimeter dan boleh mengembang untuk menampung sehingga satu gelen makanan dan minuman.Tisu perut tersusun rapat dan berlipat sesama sendiri seperti kipas semasa perut kosong. Apabila ada makanan, lipatan ini terbuka dan mengembang. Dalam perut inilah makanan diproses dan disimpan sebelum ia dibuang melalui usus. Daripada mulut, makanan perlu melalui saliran makanan yang panjang dan berotot yang dinamakan sebagai esofagus sebelum sampai ke perut. Dinding perut pula ada beberapa lapisan otot yang menggodak makanan sehingga hancur.

Kelenjar pada dinding perut, dalam masa yang sama, merembeskan jus gastrik termasuk enzim dan asid perut bagi membantu mencernakan makanan. Salah satu asid termasuklah asid hidroklorik yang bersifat kakis dan boleh melarutkan besi. Bagaimanapun, kehadiran mukus atau cecair bikarbonat dapat menyeimbangkan paras keasidan dalam perut dan melindungi tisu perut.

Punca-punca Lain Gastrik

~Penggunaan kerap ubat penahan sakit bagi melegakan kesakitan tertentu seperti aspirin, ibuprofen dan naproxen
~Pengambilan alkohol yang berlebihan
~Pengambilan kokain
~Merokok
~Stres
~Gangguan autoimun
~Penyakit crohn
~Radiasi dan kemoterapi
~Makan atau minum bahan-bahan menghakis seperti racun
~Pengaliran semula hempedu ke dalam perut
~Rembesan asid gastrik yang berlebihan
~Jangkitan kuman/parasit, terutamanya di kalangan mereka yang lemah sistem ketahanan badannya
~Lain-lain masalah perubatan seperti HIV/AIDS, penyakit buah pinggang.

Gastritis Terbahagi Kepada Dua

~Akut
apabila keradangan berlaku secara mengejut lazimnya disebabkan oleh gabungan klasik mual dan rasa panas membakar atau ketidakselesaan pada bahagian atas abdomen/hulu hati.
~Kronik
terjadi secara perlahan-lahan dalam jangka masa yang panjang, cenderung menyebabkan kesakitan dan rasa terlalu kenyang atau hilang selera makan selepas makan sedikit.

Testimoni Pesakit Gastrik yang Mengambil ESP

Testimoni 1

“Assalamualaikum semua.
Nak share pengalaman saya hari ahad lepas, terkena gastrik akibat angin selepas makan cempedak goreng (sebab tak tahu cempedak tu angin) dah le bantai banyak pagi tu…sedap le katakan…huhu..dah le sedang pregnant 7 bulan. Memang seksa, satu hari muntah-muntah cirit-birit…sampai dah takde apa dah nak keluar dari badan ini…makan sedikit muntah balik…minum air muntah balik.. huhuh. Adik dalam perut pun tak duduk diam sebab lapar perut kosong agaknya…last-last pergi la klinik…klinik pula bagi ubat tahan muntah, ubat sakit angin dengan ubat cecair kapur tu…ambil sebelum makan…tak sampai setengah jam muntah balik semua tu…uhhuhu…memang buntu tak tahu nak buat apa dah…sampai la malam tak makan apa-apa…cuma minum air panas suam aje…sebab takut muntah kan…sebelum tidur dah nekad ni nak ambil ESP sebab dari siang perut kosong…nanti jadi teruk pula kan…dah la berbadan dua lagi…kesian adik heheh…bancuhla ESP + milo dengan air suam-suam satu gelas (ESP + air kosong pun boleh sebenarnya)…saya tak letak susu sebab nanti mudarat pula kan…lepas minum tu sendawa-sendawa aje (tawakal dan doa je sebab yakin protein boleh kurangkan asid dalam perut)…risau juga muntah balik…lama-lama dalam setengah jam perut pun dah rasa selesa, dah tak muntah…syukur Alhamdulilllah…keesokan paginya dah boleh makan macam biasa…cuma jaga-jaga la makanan yang angin dan pedas berminyak..heheh
fuh panjang lebar pula berleter…tapi memang best la sebab ada ESP sebagai penyelamat so sesiapa yang kena gastrik tetiba tu boleh la try macam cara saya tu…memang saya pun penggemar tegar ESP dah nak dua tahun dah heheh 🙂
Selamat mencuba!”
Testimoni 2

“Saya pun penghidap gastrik tegar. Kalau attack memang gila sakit. Dah try ESP untuk seminggu, semalam tetiba teringin nak minum air limau tu. Alhamdulillah!!! Sangat-sangat terkesan. Saya tak kena gastrik attack macam selalu. Syukur sangat.”

Testimoni 3
“Saya nak kongsi sikit jer…saya dan hubby minum ESP…saya minum untuk hilangkan gastrik masa mengandung dan Alhamdulillah memang dah takde serangan gastrik sejak minum ESP…hubby pula, semalam dia cakap sejak minum ESP dah takde rasa lapar pagi-pagi dan sakit ulu hati…dan yang paling saya happy dengar, hubby cakap dia dah kurang hisap rokok sejak amalkan ESP…Alhamdulilllah…”
Testimoni 4
“Assalamualaikum…dah dekat setahun tak kena gastrik. Biasa kalau kena gastrik terus telan pil gastrik yang beli dekat klinik. Setengah hari juga la baru lega…tapi baru-baru ni diserang gastrik pula. Banyak sangat minum kopi kut…ubat gastrik memang dah lama tak beli.  Teringat ESP. 10 minit lepas minum ESP…dengan izin Allah…gastrik terus hilang serta merta! Syukur…tak perlu menahan sakit sampai setengah hari…Alhamdulilllah..”
Klik di sini untuk mengetahui bagaimana ESP bantu mengurangkan gastrik.
ESP
ESP

————————————————–

 
Hendak mendapatkan ESP Shaklee? Anda boleh membuat pesanan di sini
esell-shaklee-logo
ATAU boleh juga mengubungi Sofia seperti biasa untuk konsultansi dan order.

*Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnose, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

Untuk Info & Order:

Tengku Sofia Sabrina
Shaklee Independent Distributor
Shaklee ID – 905873
Email: sofia_sabrina@yahoo.com
SMS/Whatsapp/Telegram/WeChat: 012 3390665
COD: Gombak dan Batu Caves
FB Page: Kedai Vitamin Gombak dan Batu Caves
Continue Reading

Protein Dalam Diet Satu Keperluan?

Protein adalah nutrien penting yang terdapat dalam produk haiwan dan kekacang. Nama protein nama datang dari perkataan Yunani “protos” yang bermaksud “pertama.” Badan kita menggunakan protein dalam diet untuk membina sel-sel baru, mengekalkan tisu, dan mensintesis protein baru yang membolehkan kita melaksanakan fungsi asas badan.

 

Tubuh manusia adalah penuh dengan protein. Protein terdapat di dalam membran luaran dan dalaman setiap sel hidup. Berikut adalah antara tempat di mana protein berada di badan kita:

 

1. Rambut, kuku dan lapisan luar kulit kita diperbuat daripada keratin protein. Keratin adalah protein yang tahan enzim pencernaan. Contoh, kuku kita tidak dapat dicerna oleh badan kita jika kita menggigit kuku.

 

2. Tisu otot mengandungi myosin, actin, myoglobin, dan beberapa protein yang lain.

 

3. Tulang mempunyai banyak protein. Bahagian luar tulang keras dengan mineral seperti kalsium, tetapi struktur asas dalaman tulang adalah protein dan sum-sum tulang juga mengandungi protein.

 

4. Sel-sel darah merah mengandungi hemoglobin iaitu sebatian protein yang membawa oksigen ke seluruh badan. Plasma, mengandungi lemak dan protein zarah yang dikenali sebagai lipoprotein, yang membawa kolesterol keluar dari tubuh.

 

Protein memainkan peranan penting dalam penciptaan setiap sel baru dan setiap individu yang baru.

 

Source: http://www.dummies.com/how-to/content/why-you-need-protein-in-your-diet.html

______________________________________________________________________________________________________________

Minuman protein Shaklee ialah ESP (Energising Soy Protein)

protein

Mengapa ESP?

Satu hidangan ESP bersamaan dengan 2x ganda daging, 4x ganda telur, 12x ganda susu, rendah lemak, tiada kolesterol, tiada asid uric dan sangat mudah diserap oleh tubuh kita.

 

Untuk Info & Order:

Tengku Sofia Sabrina
Shaklee Independent Distributor
Shaklee ID – 905873
Email: sofia_sabrina@yahoo.com
SMS/Whatsapp/Telegram/WeChat: 012 3390665
COD: Gombak dan Batu Caves
FB Page: Kedai Vitamin Gombak dan Batu Caves
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Continue Reading